Corona Virus فايروس كورونا

 A number of viruses came into existence during the past years causing diseases like: Swine Flu, Bird Flu, Rift Valley Fever, Dengue Fever, etc., This caused a lot of people to suffer from these viruses. And these days an even new virus, Corona virus, came into existence and is causing a lot of troubles, especially that no medication was discovered for it until now.

We, as Moslems, should better get back to the guidance of our Prophet, Sayyidona Mohammad, Allah’s blessing and peace be upon him, and adhere to his sunna. Prophet Mohammad said, “Nothing can hurt the servant of Allah who says every day three times in the morning and three times in the evening: (bismillahi-llathi-la-yadhorro-maa-smihi-shay-on-fil-ardh-i-wala-fissamaa-i-wa-howa-ssameeao-laleem)”. (Meaning: In the name of Allah, with Whose name nothing whatsoever, whether on earth or in the sky, can hurt us. Allah is the All-Hearing and the Omniscient.)

Imam Shawkani commented: This Hadeeth proves that these (prayer) words prevent every harm whatsoever from hurting the person who says them. If the person says this prayer in the morning, nothing would hurt him/her during the day, and if the person says this prayer in the evening, nothing would hurt him/her during the night).

So, we all should keep on saying this prayer, in addition to the other morning and evening prayers, while perceiving their meanings with our hearts. And we can take the preventive measures together with that.

 

فايروس كورونا

ظهرت في الآونة الأخيرة فايروسات عديدة مثل : ” أنفلونزا الخنازير ، الطيور ، الوادي المتصدع ، الضنك ، … الخ ” وعانى الكثير منها ، واليوم ظهر فايروس جديد ” كورونا ”  مما أقضّ مضاجع الناس خاصة وأنه لم يكتشف له علاج حتى الآن .. ! وحري بنا كمسلمين الرجوع إلى هدي نبينا وحبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم والتمسك بسنته حيث قال عليه الصلاة والسلام من قال : ” ما من عبد يقول في صباح كل يوم ومساء كل ليلة ، بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم ثلاث مرات لم يضره شيء ” . وهذا لفظ الترمذي وفي رواية أبي داود : ” لم تصبه فجأة بلاء ” . علق الإمام الشوكاني على هذا الحديث بقوله : وفي الحديث دليل على أن هذه الكلمات تدفع عن قائلها كل ضر كائنا ما كان وأنه لا يصاب بشيء في ليله ولا في نهاره إذا قالها في الليل والنهار . فما علينا إلا المحافظة على هذا الذكر وباقي أذكار الصباح والمساء مع استشعار معاني هذه الأذكار بقلوبنا ولا حرج بعد ذلك بالأسباب الوقائية . انتهى .

المراجع :

تحفة الذاكرين ، الإمام الشوكاني رحمه الله ، ط / دار الكتاب العربي ” ص 77 ” .

الباب الثالث : فصل في أذكار الصباح والمساء .

الأذكار ، الإمام النووي رحمه الله ، ط / دار الكلم الطيب ” 107 ” .

باب ما يقال عند الصباح والمساء .

حصن المسلم ، الشيخ سعيد بن وهف القحطاني حفظه الله ،

ط /  فهرسة مكتبة الملك فهد الوطنية ” ص 49 – 59 ” ، فصل/ أذكار الصباح والمساء .

بتصرف .

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *