أعظم سببٍ للرزق

عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : { لو أنكم توكلون على الله حق توكله لرزقكم كما يرزق الطير تغدو خماصاً وتروح بطاناً } رواه الإمام أحمد والترمذي والنسائي وابن ماجه وابن حبان والحاكم وقال الترمذي : حسن صحيح.
قال أبو حاتم الرازي : وهذا الحديث أصل في التوكل وأنه من أعظم الأسباب التي يستجلب بها الرزق.
الشاهد :
اعلم أن تحقيق التوكل لا ينافي السعي في الأسباب التي قدر الله سبحانه وتعالى المقدورات بها وجرت سنته في خلقه بذلك ، فإن الله تعالى أمر بتعاطي الأسباب مع أمره بالتوكل ، فالسعي في الأسباب بالجوارح طاعة له ، والتوكل بالقلب عليه إيمان به سبحانه ، انتهى.
المصدر :
جامع العلوم والحكم ، الإمام ابن رجب الحنبلي رحمه الله ، ط / المكتبة العصرية { 422 } ، الحديث التاسع والأربعون ، بتصرف.
The Greatest Means of Subsistence
Omar ibn Al Khattab, may Allah be pleased with him, narrated that Prophet Mohammad, prayers and peace of Allah be upon him, said that if we have a real trust in Allah, He would provide us with the means of subsistence same as He provides birds which leave hungry early in the morning and come back paunchy in the evening. This hadeeth was related by Imam Ahmad, Al Tirmithy, Al Nisaee, Ibn Maajah, Ibn Hibban and Al Haakim. Al Tirmithy said it is a good and correct hadeeth.
The point is :
Please be advised that fulfillment of trust in Allah does not contradict with pursuing the means by which Allah, to Whom be ascribed all perfection and majesty, predetermined all destinies and made His rules apply on all His creatures. Allah, be He raised far above, ordered us to pursue the means in conjunction with His order to trust in Him. Thus, pursuing the means with our bodies is an obedience to Allah and trust with our heart in Him is belief in Allah, glory to Him.
Reference:
Collector of Sciences and Wisdoms (Jamea Al Oloom Wa Al Hikam),
Imam Ibn Rajab Al Hanbali, may Allah bless him,
Publisher: Modern Library {422}, Hadeeth #: 49, not literal.
Instagram: dramy2010
Image #: 899


💎💎💎
تليجرام : { قناة معلومة موثقة }
https://t.me/dramy2010

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *