1. أن يكون الحجاب ساتراً لجميع البدن ؛ لقوله تعالى : { … يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ }.
2. أن يكون كثيفاً غير رقيق ولا شفاف ؛ لأن الغرض من الحجاب الستر، فإذا لم يكن ساتراً لا يُسمى حجاباً.
3. أن لا يكون زينة في نفسه أو مبهرجاً ذا ألوان جذابة يلفت الأنظار ؛ لقوله تعالى : { … وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا } ، ومعنى : { . ..مَا ظَهَرَ مِنْهَا } ، أي بدون قصد ولا تعمّد ، فإذا كان في ذاته زينة فلا يجوز ارتداؤه ، ولا يسمى حجاباً.
4. أن يكون واسعاً غير ضيّق ، لا يشفّ عن البدن ، ولا يُجسّم العورة ، ولا يظهر أماكن الفتنة في الجسم.
5. أن لا يكون معطراً فيه إثارة للرجال ؛ لقوله ﷺ : ” أيما امرأة استعطرت فمرت على قوم ليجدوا ريحها ؛ فهي زانية ” ، رواه الإمام أحمد في المسند / 19711 ، وإسناده جيد ، انتهى.
المرجع :
المناسبات الموسمية ، د / حنان اليماني ، ط / مكتبة الأسدي ” 401 ، 402 ” ، فصل : المخالفات في الأسواق ، بتصرف.
1. Women’s veil must cover all woman’s body as Allah said, ” Tell the believing women to draw their Jilbaab” Alahzab 59″
2- The veil must be thick ;neither thin nor transparent because the purpose of Hijaab or veil to cover all the body .If it doesn’t cover the body ,so it is not a veil or Hijaab.
3- It must not be an ornament in itself or attractive , or colorful that may attract attention as Allah , the Almighty said, ” Not to show their ornaments except only that which is apparent ” . which means what appears when she doesn’t deliberately mean that . If the veil has an ornament , it won’t be a veil and she mustn’t wear it.
4- It must be loose-fitting not so tight that it can reveal the body or embody the Awrah or show off the positions of temptation in the woman’s body.
5- It mustn’t be perfumed as it would excite men as the prophet Peace be upon him ,said, ” If a perfumed woman passes by men to appeal to her good smell , she will be regarded an adulteress. ” reported by Imam Ahmad in his masnad or manuscript /19711 and it has a good report ascription .